Als elke tiende van een seconde telt.

Steeds meer mensen interesseren zich voor triatlon en tijdrijden. In een sport waar tijd een cruciale factor is, is er veel vraag naar technologische innovaties zoals een elektronische versnelling. De ontwikkeling van de elektronische versnelling EPS (Electronic Power Shift) van de Italiaanse fietsonderdelenfabrikant Campagnolo heeft enkele jaren geduurd. maxon motoren zorgen binnen het schakelsysteem voor schakelbewegingen binnen enkele tienden van een seconde.

De “Vuelta a España” - 3282 kilometer in drie weken, een van de drie ”Grand Tours” in de wielersport en na de Tour de France en de Giro d’Italia de belangrijkste etappekoers wereldwijd. Na de winnaar Alberto Contador (STB) arriveerde de eveneens Spaanse wielrenner Alejandro Valverde van het team Movistar aan de finish en veroverde zo zijn plaats op het podium. Hij deed dit met een elektronisch schakelaandrijfsysteem van Campagnolo. Echter, de (ontwikkel)weg hiernaartoe was lang.

In november 2011 werd de EPS Electronic Power Shift van Campagnolo succesvol op de markt gebracht. Dit systeem bestaat uit een accu, elektronica, een schakelhendel, bedrading en een aandrijfmechanisme. De maxon motoren worden bij een schakelinrichting achter (video 1) en bij de voorderailleur (video 2) gebruikt. De derailleur is volledig nieuw vormgegeven om hem ook voor moderne frames passend te maken. Ook de motoren werden aangepast. Om een maximaal vereiste precisie met minimale toleranties te bereiken, hebben we ons gericht op het zo compact mogelijk maken van de achter derailleur en werd de elektronica fijn afgesteld. Met het elektronische schakelsysteem worden een zeer precieze schakelnauwkeurigheid, een hoge reactiesnelheid en het vereiste vermogen bereikt. Zo kan sneller worden geschakeld en kan de positie van de derailleur exacter worden ingesteld dan bij een mechanisch systeem.

Middels slechts één klik van de schakelhendel kan van het kleinste naar het grootste tandwiel worden geschakeld: de elektronische versnelling kan in slechts 1,5 seconden dus door maar liefst elf versnellingen schakelen!

Precieze maxon motoren voor precies schakelen
De motoren vormen de kern van de versnelling – ze bewegen de derailleurs van de racefiets. De DC-motoren moeten klein en sterk genoeg zijn op optimale prestaties te leveren. Om dit te bereiken, zijn voor de elektronische versnelling EPS klantspecifieke RE-motoren met neodymium-magneten en speciale overbrengingen gebruikt. Zo wordt voor de achterderailleur een motor met eentrapse, geïntegreerde overbrenging gebruikt. “De maxon motor-technologie biedt oplossingen die tegen de extreme omstandigheden van het wielrennen bestand zijn en samen met de extreem goede prestaties van de kleine RE motoren is de elektronische versnelling uniek op de markt”, verklaart Marco Campagna, Group Product & Marketing Manager bij Campagnolo. Slechts negen maanden na de presentatie van de elektronische aandrijving-schakelsystemen Super Record EPS en Record EPS, stelde Campagnolo al het Athena EPS-schakelsysteem voor. Deze beschikt over dezelfde functies, maar is vooral van aluminium gemaakt.

 © maxon motor ag

Productnavigator

Contact

maxon motor benelux bv

Josink Kolkweg 387545 PR EnschedeNederland
+31 53 744 0 744
Contact