Comfortabel zitten tijdens de vliegreis.

De Zwitserse onderneming Lantal heeft een pneumatisch luchtkussensysteem ontwikkeld, waarbij de gebruikelijke schuimstof vervangen wordt door lucht gevulde kamers. Passagiers ervaren hierdoor meer comfort tijdens het vliegen. Platte maxon motoren zorgen ervoor dat de kussens met lucht worden gevuld.

Lange vluchten kunnen voor passagiers zeer vermoeiend zijn. Comfortabele vliegtuigstoelen helpen de vermoeidheid te minimalisen. De Zwitserse textielfabrikant Lantal uit Langenthal ontwikkelde een pneumatisch comfortsysteem (PCS), waarbij de gebruikelijke schuimstof in het kussen wordt vervangen door met lucht gevulde kamers. Deze kussens bieden meer comfort in zit- en slaaphouding dan schuimkussens, want het pneumatisch kussen herkent automatisch de lichaamsvorm van de passagier en past zich aan aan de zithouding. De hardheid van het kussen kan individueel worden afgesteld. Zo kan het bijvoorbeeld onder het eten of lezen iets harder ingesteld worden, terwijl de passagier zich ontspant zachter en terwijl de passagier slaapt nog zachter. Optimaal aangepast aan het hele lichaam. Doordat de met lucht gevulde kamers zich optimaal aan kunnen passen, worden drukpunten in het zitkussen geminimaliseerd, die vooral tijdens het slapen of zitten tijdens lange vluchten een probleem zijn.

Het comfortsysteem werd getest gedurende meer dan 10 miljoen passagiersvlieguren in een tijdsbestek van drie jaar in 27 vliegtuigen. Al sinds 2009 zijn alle Business- en First Class- stoelen van de lange-afstandsvloot van SWISS uitgerust met het pneumatische comfortsysteem. En ook andere grote vliegtuigmaatschappijen hebben gekozen voor de met lucht gevulde kussens en bieden hun passagiers sinds 2012 het optimale zitcomfort. In deze stoelen zijn bovendien massagesystemen ingebouwd. Passagiers kunnen voortaan nog comfortabeler reizen, en tegelijkertijd besparen e Airlines gewicht en dus ook kosten op onder meer brandstof. De vervanging van de schuimstof door de luchtkussens van Lantal levert een besparing op van 1,5 tot 3 kilogram per Business-Class-stoel en van 3 tot 5 kilogram per First-Class-stoel.

luchtdrukregulatie door maxon motoren
In elke vliegtuigstoel met geïntegreerd pneumatisch luchtkussensystemen is een borstelloze, platte maxon EC45 motor ingebouwd die de pomp van het luchtkussen aandrijft. De passagier heeft de keuze uit een hard of zacht kussen. Bij de kusseninstelling worden de luchtkamers gevuld. Tevens heeft de passagier een afstelbare lordosesteun met massageprogramma. De zitkussens hebben door het luchtkussensysteem een hogere levensduur dan de standaardkussens. Lantal koos voor maxon motoren, omdat ze niet alleen klein en vermogenssterk, maar ook uiterst precies en betrouwbaar zijn. Ook dat is van groot belang voor een perfect comfort voor de passagiers. De platte EC45-motoren hebben een uitgaand vermogen van meer dan 30 W en wegen per stuk maar 75 gram; een laag gewicht is een belangrijke vereiste voor het gebruik in vliegtuigen.

Lantals comfortsysteem vliegt mee in solar-vliegtuigen
De pneumatische luchtkussensystemen worden niet alleen voor passagiersvliegtuigen gebruikt. De technologie uit Langenthal wordt ook in bijzondere cockpits gebouwd. Lantal ondersteunt het project Solar Impulse van Bertrand Piccard en André Borschberg, als officiële leverancier.

 © maxon motor ag

Productnavigator

Contact

maxon motor benelux bv

Josink Kolkweg 387545 PR EnschedeNederland
+31 53 744 0 744
Contact