Dichter bij de zon

De zon is onmisbaar voor het leven op aarde. Onze kennis over onze eigen ster is echter zeer beperkt. Maar dit staat op het punt te veranderen. ESA zal in 2018 de Solar Orbiter de ruimte insturen – uitgerust met een dik hitteschild.

Het is een voorzichtige benadering. Stap voor stap verandert de ruimtesonde Solar Orbiter haar omloopbaan en verkleint door swing-bys bij Venus en de aarde de afstand tot de zon, tot deze nog slechts 45 miljoen kilometer bedraagt. Nog nooit kwam een object van mensenhand zo dichtbij. De weg terug naar de aarde zou drie keer zo lang zijn.

Het is geen prettige omgeving voor de Solar Orbiter. Aan de voorkant stijgt de temperatuur tot 520 °C door de onaflatende zonnestraling. Alle andere zijden zijn omringd door de eindeloze kou van het heelal.

Het geheim van zonne-uitbarstingen
Solar Orbiter is een gemeenschappelijk project van de European Space Agency ESA en NASA. Het zal een belangrijke mijlpaal vormen in het onderzoek naar de zon. Ofschoon de zon verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van de planeten in ons zonnestelsel en invloed heeft op zowel het weer als het leven in het algemeen, weten we nog veel te weinig over de zon. Waardoor ontstaat bijvoorbeeld zonnewind? Of een zonne-uitbarsting? Welke krachten zitten achter de formatie van de heliosfeer, de wolk met geïoniseerde deeltjes die zich zelfs buiten ons zonnestelsel uitbreidt?

Het zal nog even duren tot wetenschappers antwoorden op deze vragen zullen kunnen geven. In 2018 zal een Amerikaanse raket de ruimtesonde in de ruimte brengen. Na een reis van drie jaar zal deze met zijn taken kunnen beginnen. Solar Orbiter zal nieuwe blikken op de zon mogelijk maken, op haar oppervlak en poolkappen. Hiervoor is ze met rond duizend camera’s en meetinstrumenten uitgerust. Enkele van deze systemen en subsystemen worden in Lausanne (Zwitserland) ontwikkeld en gebouwd. De onderneming Almatech neemt deel aan STIX, een röntgenstralingstelescoop die zonne-uitbarstingen zal observeren en nieuwe inzichten in de versnelling van elektronen en het transport ervan in alle hoeken van het heelal moet gaan opleveren.

Een zonnebril voor de instrumenten
Net als de mens niet direct in de zon moet kijken, moeten ook meetinstrumenten worden beschermd. Tenslotte is de stralingsintensiteit aan boord van de Solar Orbiter 13 keer zo hoog dan op aarde. Voor de primaire afscherming van hitte is een hitteschild aangebracht, die altijd in de richting van de zon blijft. Deze heeft verschillende kijkgaten die tijdens de metingen worden geopend om de instrumenten een blik op de zon te geven. In deze fasen is nog altijd een demping tegen de straling nodig. In het geval van STIX zijn dit een berylliumfilter en een aluminiumnet, dat tijdens de fasen van een zonne-uitbarsting voor de de 32 detectoren kan worden geschoven – met behulp van twee RE 13 motoren. De beide DC-microaandrijvingen zijn parallel geplaatst. Ze kunnen samen of afzonderlijk worden gebruikt, hetgeen een gebruik langer dan tien jaar garandeert. Dit is de geplande duur van de missie.

Bij Almatech werken vier ingenieurs permanent aan het detectorsysteem met de naam STIX-DEM. “Het is een uitdaging een apparaat te ontwikkelen dat nog nooit eerder is gebouwd en tegelijkertijd door middel van tests al te willen bewijzen dat het absoluut betrouwbaar functioneert”, zegt Senior Project Manager Fabrice Rottmeier. “Tegelijkertijd is het motiverend mee te werken aan een wetenschappelijk programma, dat onderzoek doet naar de oorsprong van het universum en het leven.”

“Het is een uitdaging een apparaat te ontwikkelen dat nog nooit eerder is gebouwd.”

Lichte aandrijvingen als voordeel
Doorslaggevend bij ruimteprojecten is het gewicht. Hier liggen de voordelen van maxon motoren. Rottmeier zegt: “Met de aandrijvingen van maxon konden we een afscherming bouwen die minder dan 200 gram weegt en trillingen zoals bij de start zonder problemen doorstaat.” Bovendien zijn bij de vraag naar de juiste motor de betrouwbaarheid en bekende hoge kwaliteit van maxon motor doorslaggevend geweest. En: “De support van hun ingenieurs is zeer flexibel en rondom goed.” < /p>

 © maxon motor ag

Productnavigator

Contact

maxon motor benelux bv

Josink Kolkweg 387545 PR EnschedeNederland
+31 53 744 0 744
Contact