ID-Teaser-Rebrush-Company-Pic

Een veiligheidspak voor werk onder zware omstandigheden

Al eens van een klein Zwitsers bedrijf gehoord dat zich in high-quality veiligheidspakken en de ventilatie van deze pakken heeft gespecialiseerd? TB Safety ontwikkelde een heel nieuw veiligheidspak dat in hoge mate veiligheid, draagcomfort en bewegingsvrijheid biedt. De ventilatoren worden aangedreven door snelle maxon DC motoren. Borstelloos - met een reden.

Ze zien er wel een beetje merkwaardig uit, de gele pakken van TB Safety. Nogal gevuld, nogal opgeblazen. Dat komt omdat de ventilatoren het hele pak - inclusief de hoofdkap - met schone lucht vullen. Nik Keel, oprichter en eigenaar van TB Safety, weet alles over veiligheidspakken. De voordelen van zijn systeem zijn eenvoudig: een hoog draagcomfort, comfortabele temperatuur, maar het belangrijkste voordeel heeft met de veiligheid van het pak te maken.

Het grootste gevaar bestaat namelijk bij het uittrekken van het pak. Contact met de buitenkant van het pak kan contaminatie veroorzaken. Daarom is bij het VenION-pak voor een overallmodel gekozen: je kunt hem gewoon naar de voeten toe afrollen. Nog een voordeel: de plek van de ventilator. Deze bevindt zich namelijk in het veiligheidspak zelf. Alleen de filters zitten aan de buitenkant. De lucht wordt door kanalen geleid die in het pak genaaid zijn. Ademluchttoevoerslangen op de rug of zware riemen zijn daarom niet nodig.

TB Safety levert haar kwaliteitspakken hoofdzakelijk aan de farmaceutische industrie en de nucleaire sector. Alleen aan Zwitserse klanten gaan per jaar meer dan 30.000 pakken over de toonbank. Theoretisch kunnen de veiligheidspakken ook gebruikt worden voor gebieden waarin epidemieën, zoals ebola, zijn uitgebroken. Waarbij gezegd moet worden dat de prijs per stuk (80 tot 150 Zwitserse Frank) nogal hoog uitvalt. Tenminste als je bedenkt dat een pak maar een keer gebruikt kan worden. Dit geldt echter niet voor de ventilator, het cruciale element van het veiligheidspak.

De lithium-ion-accu gaat langer dan vier uur mee. Terwijl de ventilator voor een luchtaanvoer van maximaal 600 liter per minuut zorgt. De aandrijving is een DC motor van maxon. Dit is de borstelloze EC 22. Hij bezit de beroemde ijzerloze wikkeling en een sterke magneet. Beide maken de EC 22 efficiënt, snel en buitengewoon duurzaam. Nik Keel koos deze motor omdat hij compact en licht is. "Ook laagfrequente trillingen en geluiden waren belangrijke criteria." En de motor moest per se een elektronisch gecommuteerde aandrijving zijn. Een motor met borstel had door de mogelijk optredende vonkvorming zeker niet aan de strenge toelatingsvoorwaarden voldaan.

Nik Keel is met zijn onderneming nog heel wat van plan. Hij wil de productie naar Italië en Polen uitbreiden, rond 2000 ventilatoren per jaar afzetten en tegelijkertijd werkt hij aan een nieuw veiligheidspak met magnetische verbindingen voor de ventilatie. Hierdoor kan de ventilator makkelijk gemonteerd worden. En worden filter en ventilator goed tegen schadelijke invloeden in het binnenste van het pak beschermd. Verder kunnen de filters dan meer dan een keer gebruikt worden.

Een ander uitdagend project is TB Safety al met succes aangegaan: het bedrijf heeft een isolatie-unit voor het luchttransport van ebolapatiënten ontworpen. In vier maanden tijd werd een kleine kamer ontwikkeld waar een persoon in past. Dit gebeurde allemaal onder hoge tijdsdruk. Maar het is gelukt. Zodat de klant, het bedrijf Rega uit Zwitserland, bekend om zijn reddingsvluchtproducten, de kamer meteen in de praktijk kon brengen. "Dat is ons recept voor succes", aldus Nik Keel. "We leveren geen massaproducten, maar maken een product dat op de klant toegesneden is."

 © maxon motor ag

Contact

maxon motor benelux bv

Josink Kolkweg 387545 PR EnschedeNederland
+31 53 744 07 44 -
Contact