maxon motoren boven de wolken.

Elf kilometer boven het aardoppervlak is de lucht zeer dun. Moderne drukcabines en aircosystemen (Environmental Control System, ECS) zorgen in lijnvliegtuigen voor een aangename atmosfeer. In de nieuwe Boeing 787, ook bekend onder de naam Dreamliner, wordt een speciale airconditioning gebruikt die lange vliegreizen voor passagiers prettiger maakt. Hierbij dragen borstelloze maxon DC-motoren, tandwieloverbrengingen en resolver-combinaties op grote hoogte bij aan een aangenaam klimaat.

Aircosystemen voor vliegtuigen zorgen voor luchtverversing, drukregeling en temperatuurregeling. Om de passagiers bij vlieghoogtes tot boven 11.000 meter voldoende luchtdruk, genoeg zuurstof en een aangename temperatuur te bieden, heeft elk lijnvliegtuig een aircosysteem aan boord. Airconditioning in vliegtuigen wijkt fundamenteel af van normale airconditioning door een andere constructie en een energiebron met aanzienlijk grotere vermogensbehoefte en hogere veiligheidseisen.

Zogenoemde drukcabines in lijnvliegtuigen zorgen voor een prettige luchtdruk voor de passagiers. De omvang van het vliegtuig neemt toe door de drukcompensatie, wat een enorme belasting betekent voor de vliegtuigromp. Bij toenemende hoogte, wordt de druk in de cabine voortdurend een beetje verlaagd. Daardoor ervaart een passagier tijdens een vlucht een hoogteverschil tot ongeveer 2.400 meter. De regeling van de airconditioning hangt echter ook af van de hoeveelheid zuurstof die een mens nodig heeft en van het aantal zitplaatsen in het vliegtuig. De zuurstof alleen zorgt echter nog niet voor een aangename atmosfeer. Ook de temperatuur en de luchtvochtigheid spelen een belangrijke rol. Moderne airco's regelen de temperatuur computergestuurd tot één graad nauwkeurig.

Dreamliner maakt langeafstandsvluchten aangenamer
Vliegtuigfabrikant Boeing heeft vorig jaar een nieuw langeafstandsvliegtuig op de markt gebracht: de Boeing 787, ook Dreamliner genoemd. De romp van de Dreamliner bestaat – zoals geen enkel vliegtuig tot nu toe – voor een groot deel uit koolstofvezels. In dit vliegtuig heerst een betere atmosfeer in de cabine en andere drukverhoudingen, waardoor langeafstandsvluchten aangenamer worden. Het nieuwe kunststof vliegtuigframe is volgens Boeing stabieler dan een dunwandige aluminium huls en de cabinedruk zou overeenkomen met een hoogte van 1.800 meter, tegenover de gebruikelijke 2.400 meter. Bovendien is dankzij de corrosiebestendige huls in de binnenruimte een luchtvochtigheid van 15 procent mogelijk in plaats van de gebruikelijke vier procent. Dienovereenkomstig functioneert ook het aircosysteem een beetje anders. Bij de Boeing 787 wordt de lucht niet van de vliegtuigmotoren naar binnen geleid, maar is het verse lucht dat direct van buiten in het vliegtuig stroomt. Vervolgens wordt de cabinelucht door elektromotoren aangedreven compressors gereguleerd. De airconditioning wordt puur elektrisch aangedreven. De vliegtuigmotoren hebben zeer sterke generatoren voor de levering van voldoende stroom. Het aircosysteem voor de Dreamliner wordt gefabriceerd door de Amerikaanse airconditioningfabrikant Hamilton Sundstrand. Een dergelijk systeem levert voldoende vermogen om 25 privéhuishoudens te koelen of te verwarmen.

maxon motoren voor een perfect klimaat
Motoren voor lucht- en ruimtevaarttoepassingen wijken duidelijk af van standaardmotoren. Deze moeten grote temperatuurschommelingen aankunnen, vibraties weerstaan, een lange levensduur hebben en bovendien zeer betrouwbaar zijn. In elke Boeing 787 zitten in totaal 48 maxon motoren in het regelsysteem van de airconditioning. Voor dit zeer complexe airconditioningsysteem waren specifieke modificaties van de motoren nodig. Aandrijvingen zorgen voor de luchtverversing van de cabine, voor de koeling van de elektronica en voor openen en sluiten van de luchttoevoer aan de buitenzijde van het vliegtuig. De motoren moeten tijdens de decennialange levensduur van het vliegtuig temperaturen van -55 ?C tot +85 ?C verduren en bovendien de vibraties bij start en landing kunnen weerstaan. Daarom is een lange levensduur van de motoren absoluut noodzakelijk. Het ventilatiesysteem van de cabine bestaat uit 36 afsluitkleppen die door platte maxon EC 45 motoren aangedreven worden. Deze lichte motoren werden zodanig geconstrueerd dat ze door hun geringe afmetingen in de kleinste ruimte passen. De platte EC-motoren bereiken toerentallen tot 20.000 t/min en hebben dankzij de open behuizing bij hoge motorkoppels een zeer goede warmteafvoer.

Bij het aircosysteem van Hamilton Sandstrand bereiken de motoren toerentallen van 9.000 t/min.
Speciaal bij de in de airconditioning ingebouwde platte motoren werd de stator aangepast, de printplaat werd gemodificeerd met Hall-sensors voor lage temperaturen en bovendien kreeg de motor een speciale beschermende laklaag. De lineaire aandrijvingen voor de luchtinlaten zijn aangepaste EC 32-motoren die ook werden uitgerust met Hall-sensors voor lage temperaturen. Bovendien is een vlamkering aangebracht bij de uitgangsas van de motor, speciale vibratiebestendige bevestigingsschroefdraden en restkoppelmodules.

 © maxon motor ag

Productnavigator

Contact

maxon motor benelux bv

Josink Kolkweg 387545 PR EnschedeNederland
+31 53 744 0 744
Contact