Geboren in Zwitserland. Opgegroeid in de wereld.

maxon motor, opgericht in 1961, is een Zwitsers bedrijf met hoofdkantoor in Sachseln (Centraal-Zwitserland) en heeft wereldwijd meer dan 2100 medewerkers in dienst. Al meer dan 50 jaar draait alles bij ons om klantspecifieke aandrijfoplossingen, kwaliteit en innovatie. Maar kijkt u zelf!

1961

Oprichting van Interelectric AG

maxon motor kijkt terug op een halve eeuw. Innovaties en kwaliteit hebben de onderneming van oudsher aangedreven. Begonnen is alles in het landelijke kanton Obwalden, in Centraal-Zwitserland.

Op 5 december 1961 werd in de zaal van de regeringsraad van het raadhuis in Sarnen de Interelectric AG, vandaag maxon motor ag, als productielocatie van het elektronicaconcern Braun uit Frankfurt opgericht.

Dat Interelectric zich aan de Sarnersee heeft gevestigd, was het resultaat van overheidsinvloeden: aan het eind van de jaren '50 had het toenmalige Bundesamt für Industrie, Gewerbe und Arbeit (BIGA) de Frankfurter elektronicafabrikant Braun gedreigd de arbeids- en verblijfsvergunning van de Duitse medewerkers van haar leverancier in het kanton Aargau terug te trekken, indien het concern geen productiemaatschappij in Zwitserland zou vestigen. Obwalden gold als mogelijk locatie. Daarom richten de broers Erwin en Artur Braun in 1961 Interelectric AG op.

1963 - 1967

Productie voor Braun GmbH.

Nadat het productiegebouw in Sachseln was gebouwd, produceerde de Interelectric AG eerst scheerfolie voor elektrische scheerapparaten van Braun GmbH. In die tijd waren er 17 medewerkers in dienst. De technologische basis van het bedrijf bestaat uit de methode die galvanoplastiek of „electroforming“ genoemd wordt.

Kort daarop werd in Sachseln een eigen ontwikkelingsafdeling voor elektromechanische apparatuur opgebouwd.

In 1967 werd Braun GmbH aan de Amerikaanse onderneming Gillette verkocht

1968 - 1970

Ontwikkeling van de maxon DC-motor.

Na het baanbrekende werk aan DC-minimotoren in de eigen R&D-afdeling van het bedrijf, konden de ingenieurs binnen recordtijd een hele reeks modellen DC-motoren ontwikkelen. Gelijktijdig patenteerden de ingenieurs het fabricageproces voor de ijzerloze rotor met de ruitvormige wikkeling. De afwezigheid van ijzer in de rotor heeft de efficiëntie van de motor bijna verdubbeld ten opzichte van traditionele DC-motoren. Dit heeft de basis gelegd voor de latere innovaties van het bedrijf.

In 1970 werden de DC-motoren geregistreerd onder het handelsmerk maxon.

1979

Rekenmachines en videoapparatuur.

In de jaren 70 werden maxon-motoren bijvoorbeeld in elektronische rekenmachines of in videorecorders en bandrecorders gebruikt.

In 1979 heeft de Interelectric AG in München haar eerste dochteronderneming onder de naam maxon motor GmbH opgericht. In de toenmalige Bondsrepubliek werd bijna 50 procent van de volledige productie verkocht.

1981 - 1983

Met nieuwe impuls naar de Verenigde Staten.

In 1981 heeft maxon de ten zuiden van San Francisco gevestigde VS-distributeur van Interelectric overgenomen. De firma werd tot maxon precision motors, inc. omgedoopt. Daarmee speelde men in op de steeds belangrijker wordende Amerikaanse markt.

Gelijktijdig hebben de kleine motoren met de naam maxon zich in alle industrielanden doorgezet. De omzet lag bij 21 miljoen CHF, het aantal medewerkers bij 341.

In 1983 lukte het maxon met de ferriet-serie (F-motoren), om een prijs-prestatieverhouding voor ijzerloze motoren te realiseren die men lange tijd niet voor mogelijk had gehouden. Bovendien werd het modulaire productprogramma geboren: bestaande uit motoren, overbrengingen, digitale tachometers.

1988 - 1989

Kwaliteitszegels en borstelloze DC-motoren.

In 1988 kreeg Interelectric AG de Zwitserse SQS-certificering voor haar kwaliteitssysteem. Hiermee behoorde de onderneming bij de eerste zeven firma's in Zwitserland, die de norm ISO 9001 vervulden.

Ook werden in 1988 de eerste elektronisch gecommuteerde motoren onder de naam „maxon BL motor EC040-070“ geïntroduceerd. De afkorting BL stond voor „borstelloos“.

In de tweede helft van 1989 richtte de Interelectric een productiebedrijf in Sexau, Duitsland op, die voor de productie van planetaire en rechte tandwieloverbrengingen was bedoeld.

Internationaal expandeerde de onderneming verder. In Europa, en vooral in het Verre Oosten.

1996 - 1997

maxon-motoren landen op Mars.

Op 4 juli 1997 landde de NASA-sonde „Pathfinder“ op Mars. Ze bracht het eerste door mensen gebouwde gemotoriseerde voertuig, de „Sojourner“, naar Mars. Aangedreven werd de rijdende robot door 11 maxon DC-motoren.

1999

Interelectric wordt maxon motor.

De aandrijfspecialist uit Obwalden werd in 1999 opnieuw gestructureerd. Dit hield ook in dat Interelectric AG omgedoopt werd in maxon motor ag. Voor de wereld was de maxon motor-groep geboren.

2004

Terug op Mars!

Het NASA-Marsvoertuig „Spirit“ landde op zondag 4 januari 2004 op de rode planeet. „Opportunity“, het tweede voertuig van NASA, is op 25 januari 2004 op Mars geland. Aangedreven werden de beide rovers met elk 39 DC-aandrijvingen van maxon motor.

Ingezet werden de motoren (ook nu nog) voor de aandrijving van de robotarmen, voor de steenboor, voor het besturingsmechanisme en de bediening van de camera's alsook voor de zes hightechwielen, die de rond 180 kg zware voertuigen over het Marsoppervlak bewegen (bewogen).

Aan de maxon-motoren moesten geringe wijzigingen aangebracht worden, om ze voor de uiterst harde omstandigheden die op Mars heersen geschikt te maken. De apparaten moeten de grote temperatuurverschillen op Mars van ca. -120 °C tot +25 °C, de schokken en de speciale atmosfeer verduren.

In hetzelfde jaar is de maxon motor-groep ingetrokken in het nieuwe productiegebouw in Veszprém, Hongarije, waar componenten voor de aandrijfsystemen worden vervaardigd.

2007

maxon medical gaat aan de slag.

Doordat de medische technologie aan het begin van de 21e eeuw steeds belangrijker is geworden, richtte maxon in 2007 in Sachseln maxon medical op.

maxon medical heeft zich op de productie van hoogprecisie aandrijvingen voor de medische industrie gespecialiseerd. Bijvoorbeeld voor insulinepompen, protheses of operatierobots. Daarbij houdt de onderneming zich strikt aan de kwaliteits- en service-eisen die voor de industrietak gelden. Tegenwoordig is maxon medical in het bezit van de ISO 13485 certificering.

2008 - 2009

De „economische motor“ hapert.

Niet lang na het recordresultaat in 2008 (300 miljoen CHF), zette de financiële crisis een geweldige rem op de wereldeconomie. In 2009 keek ook maxon motor terug op een moeilijk fiscaal jaar. De verwachte omzetdaling viel gelukkig door een brede diversificatie en de aanwinst van belangrijke projecten -16 % lager uit dan aanvankelijk gevreesd.

2010

Innovatieprijs voor extreem-motor.

De innovatieprijs 2010 van de handelskamer van Centraal-Zwitserland (HKZ) ging aan maxon motor. De onderneming overtuigde de jury met de nieuwste precisiemotor voor bijzonder zware omgevingen, de maxon EC 22 HD. Deze weerstaat 200 °C, 100 G en 1700 bar.

Het is vooral de voortreffelijke combinatie van elektrotechniek, mechaniek, miniaturisering en grondstofgebruik, die overtuigt“, schilderde Werner Steinegger, juryvoorzitter van de HKZ. Met de EC 22 HD (Heavy Duty) lanceerde maxon motor als wereldwijd eerste aanbieder een standaardmotor voor gebruik in bijzonder zware omgevingen. Voor de buitengewoon hoge eisen ontwikkeld waar de diepteboortechniek om vraagt, kon de aandrijving ook voor talrijke andere toepassingen ingezet worden.

Het bewijs voor de innovatiekracht van maxon motor ag ligt in het feit dat de onderneming de oudste prijs in de branche al voor de tweede keer (de eerste keer in 1996) ontvangt.» schreef de HKZ in haar toenmalige verklaring.

2011

maxon motor viert 50-jarig jubileum.

In 2011 keek maxon motor terug op een halve eeuw geschiedenis: dat staat gelijk aan 50 jaar innovatie, kwaliteit en continuïteit. In zijn 50-jarig bestaan heeft maxon motor ag uit Sachseln een grote stempel op belangrijke innovaties gedrukt en het begrip van uiterst nauwkeurige aandrijfsystemen naar een hoger plan getild.

2012

Configureerbare DCX-motoren.

maxon motor lanceert nieuwe configureerbare DC-aandrijvingen. De precisieaandrijvingen maken niet alleen indruk met hun eigenschappen, maar ook met een bijzondere service: DCX motor, GPX overbrenging en ENX encoder kunnen online geconfigureerd en besteld worden.

In de herfst van 2012 vliegt de Dragon-capsule van het particuliere ruimtevaartbedrijf SpaceX uit de Verenigde Staten voor de eerste keer naar de ISS – met borstelloze EC-motoren aan boord, die voor belangrijke functies verantwoordelijk zijn, zoals de instelling van de twee zonnepanelen. In augustus landt bovendien de NASA-rover Curiosity op Mars – de encoder-technologie van maxon motor draagt bij aan het succes van de missie.

En aan het einde van het jaar wordt het nieuwe klantenmagazine “driven” gepresenteerd, dat sindsdien als tablet- en printversie twee keer per jaar verschijnt.

2013

Productiestart in Korea.

Sinds januari 2013 worden de borstelloze gelijkstroommotoren EC-i 40 in de nieuwe vestiging van maxon motor in Korea geproduceerd. Met de nieuwe locatie wordt bovendien het serviceaanbod voor de gehele regio Oost-Azië uitgebreid.

In hetzelfde jaar reikt Aerosuisse, de overkoepelende organisatie voor lucht- en ruimtevaart in Zwitserland, de Aerosuisse Award uit aan maxon motor ag.

En de innovatie van het jaar 2010, de heavy duty-motor EC 22 HD, heeft een grotere en sterkere broer gekregen. De nieuwe, elektronisch gecommuteerde motor EC-4pole 32 HD, uitgerust met alle eigenschappen van de geweldige 22 mm motor, is voor extreem zware omgevingen ontworpen en in het bijzonder bedoeld voor belastingen die bij diepteboringen een rol spelen. De krachtpatser met 480 W kan 200 °C, 1.000 G, -5.000 m und 1.700 bar aan.

2014

maxon op kometenjacht.

Voor het eerst zijn aandrijvingen van maxon op een komeet geland. 10 jaar lang reisde de Europese ruimtesonde Rosetta door het heelal om de komeet 67P/Tsjoerjoemov-Gerasimenko te bereiken. De lander Philae bevindt zich nu op het oppervlak van de komeet en heeft uitvoerige wetenschappelijke gegevens geleverd. Twee maxon DC motoren met een diameter van 13 mm hebben een meetapparaat neergelaten en overleefden maar liefst 10 jaar in een vacuüm.

Net zo lang, 10 jaar, rijdt de rover Opportunity onvermoeibaar verder over Mars – oorspronkelijk zou hij maar drie maanden actief zijn. Dat zegt veel over de kwaliteit van de 39 maxon aandrijvingen aan boord van de rover.

In oktober 2014 versterkt maxon zijn engagement in Frankrijk. De trouwe distributiepartner mdp SAS wordt in de ondernemingsgroep geïntegreerd.

2015

Nieuwe e-bike-aandrijving van maxon motor.

Van de marsmobiel in de mountainbike. maxon motor is vanaf 2015 betrokken bij de bouw van e-bikes – met een uiterst krachtige en compacte achterasaandrijving voor fietsen. Het in Zwitserland ontwikkelde en geproduceerde aggregaat gaat van 0 naar 30 km/h in slechts 3 seconden. 1.000 hoogtemeters met een gemiddelde stijging van 11 % haalt een fietser met een gemiddelde conditie in 30 minuten. En dat met een aanzienlijk lager energieverbruik dan bij andere e-bike-aandrijvingen.

Productnavigator

Contact

maxon motor benelux bv

Josink Kolkweg 387545 PR EnschedeNederland
+31 53 744 0 744
Contact