ID-Teaser-Rebrush-Company-Pic

Autonome robots voor groene logistiek.

De jonge onderneming YLOG bouwt autonome robots voor containertransport in logistieke bedrijven. Door het gebruik van Autonomous Intelligent Vehicle (AiV) wordt op energiekosten bespaard en kan de opslagruimte veel efficiënter benut worden. De geïntegreerde aandrijvin-gen van maxon zorgen onder meer voor de precieze aandrijving van de zelfrijdende AiV's.

In 2007 kwamen twee Oostenrijkers, Heinrich Amminger en Martin Trummer, op het idee om de opslaglogistiek revolutionair te verbeteren. Door het ontwikkelen van het automatische opslagsysteem voor kleine onderdelen, een intelligent en vooral ecologisch verantwoord logistieksysteem, werft het in Dobl bij Graz gevestigde YLOG intussen steeds meer nieuwe klanten. Het idee achter hun opslaglogistiek is simpel: de technologie rust op afzonderlijke, zelfrijdende voertuigen (AiV). De voertuigen zien elkaar, passen voorrangregels toe, herkennen eenrichtingswegen en voeren hun taken volledig autonoom uit, zonder dat een centrale computer ingrijpt en coördineert. Door het gebruik van de nieuwe technologie kunnen kosten worden verlaagd. Andere voordelen van de robots in vergelijking met bestaande systemen zijn een goede prijs-kwaliteitverhouding en het lage energieverbruik. Bestaande systemen, ook de meest moderne, gebruiken meestal opslagsystemen die voor- en achteruit langs de stellingen rijden om artikelen te verzamelen of op te slaan. YLOG combineert een zelfrijdend transportsysteem met een opslagsysteem voor kleine onderdelen. Deze opslagmethode wordt in 95 procent van alle magazijnen wereldwijd toegepast.

YLOG bouwt shuttles van verschillende afmetingen, met zwenkbare wielen die bij opslag en transport hetzelfde werken. Via een navigatiesysteem berekenen de AiV’s een eenvoudige opdracht en vinden daarmee hun weg door de schappen. De ontwikkeling van het intelligente logistieke systeem gaat zover dat de transportwagen van stroom wordt voorzien.

Dit is mogelijk omdat de rond 50 kilogram zware shuttles bijzonder weinig plek nodig hebben om te kunnen manoeuvreren. De transportwagens hebben een vermogen van slechts 100W. Daarom worden in plaats van accu's zogenaamde supercondensatoren gebruikt. Het grote voordeel van deze condensatoren is dat deze in enkele seconden opgeladen worden. Door het geringe stroomverbruik van de robots kunnen met dezelfde energie als een conventionele stapelkraan die gemiddeld 20.000W verbruikt, ongeveer 200 robots in gebruik genomen worden. Doorslaggevend in het logistieke systeem is de besturing: de shuttles krijgen van een centrale eenheid de opdracht een bepaalde bak uit de rekken te halen of deze te plaatsen, verder zijn ze zelfsturend dankzij de geprogrammeerde verkeersregels. Hierdoor kunnen 500 transportwagens tegelijk in een magazijn aan het werk zijn.

De maxon motoren voor een precieze sturing
Motoren en overbrengingen van maxon hebben in de autonome voertuigen verschillende taken. Van de in totaal elf assen van een AiV worden er negen door maxon motoren aangedreven. Deze zorgen voor de sturing van de wielen en het pakken en afgeven van de bakken. Er worden verschillende klantspecifieke motorversies met overbrenging gebruikt. In totaal worden negen motoren per shuttle geïntegreerd. Vier EC max 30  motoren worden als stuurmotoren voor de voertuigen ingezet. De zwenkbare wielen van het voertuig worden door de aandrijving in exacte positie gebracht. De elektronisch gecommuteerde EC motoren blinken vooral uit door een gunstig koppel, een hoog vermogen, een buitengewoon ruim toerentalbereik en hun lange levensduur. In combinatie met de aandrijving, worden planetaire overbrengingen van maxon gebruikt (keramiek versie).  Door keramische onderdelen in de overbrengingen slijten kritische componenten duidelijk minder snel wat zorgt voor een langere levensduur, een hoger continu en kort koppel en tevens hogere ingangstoerentallen.

YLOG wilde motoren in verschillende afmetingen, gecombineerd met passende overbrengingsverhoudingen – maxon voldeed aan alle eisen. Ook de individuele klantspecifieke vormgeving van de aandrijvingen, onder meer voor de stuurmotoren, is de reden geweest waarom YLOG voor maxon motoren heeft gekozen. Intussen heeft YLOG al negen magazijnen met haar transportsysteem uitgerust. Het grootste wordt momenteel in Duitsland in een glasfabriek gebouwd. Hier zijn 52 AiV's in gebruik – met in totaal 468 maxon motoren – die elke dag duizenden artikelen van de ene plek naar de andere transporteren.

 Auteur: Anja Schütz, © maxon motor ag 2012

Contact

maxon motor benelux bv

Josink Kolkweg 387545 PR EnschedeNederland
+31 53 744 07 44 -
Contact