ID-Teaser-Rebrush-Company-Pic

Tot in het kleinste detail

Modelspoorbanen zijn fascinerend: de miniatuurtreintjes lijken niet alleen exact op het origineel, ze zijn ook robuust en bestand tegen continu gebruik. Er gaan echter vaak weken van hard werken aan vooraf voordat zo'n 1:45-schaal locomotief kan rijden.

Het is perfectie op het hoogste niveau. Honderden onderdeeltjes van messing, staal en kunststof worden gebruikt. Veel van deze onderdelen zijn door de modelbouwers van de firma Hermann zelf met de hand gemaakt: tientallen uren hebben ze geïnvesteerd in het ambachtelijk in elkaar zetten, solderen, bekabelen en vastschroeven om uiteindelijk vol trots een prachtige locomotief te presenteren – schaal 1:45. Identiek aan het equivalent, tot in het kleinste detail.

Handgemaakt
Het Zwitserse bedrijf Hermann Modellbahnen is opgericht in 1953 en is de enige professionele Zwitserse producent van locomotieven en wagons voor 'gauge 0' – de koning onder de modelspoorbanen. Maar liefst zes personen werken aan de geliefde verzamelobjecten. Zo nu en dan wordt dit team aangevuld met tijdelijke medewerkers. In de grote werkplaats in de buurt van Zürich worden verschillende locomotieven en personenwagons nagebouwd. De originele modellen zijn bijna uitsluitend van de Zwitserse spoorwegen SBB. Volgens directeur Stefan Bürki verlaten jaarlijks 20 tot 25 locomotieven de werkplaats, waarvan het merendeel nauwkeurig aangepast is aan de wensen van de klant. Daarnaast verlaten circa 80 wagons jaarlijks de werkplaats.

De klanten zelf zijn erg divers. “Het zijn mensen uit alle lagen van de bevolking en alle regio's van het land,” zegt Bürki. Ze hebben één ding gemeen: hun waardering voor de robuustheid en kwaliteit van de Hermann-modellen. “Wij hechten grote waarde aan de mechanische betrouwbaarheid. Onze locomotieven zet je op het spoor en ze rijden.”

En dat is precies wat de liefhebbers van 'gauge 0' eisen. Ze willen geen kunstvoorwerpen voor een vitrinekast, ook al zou dat er mooi uitzien. Nee, een modellocomotief van Hermann wordt in gebruik genomen en zal veeleisende rijomstandigheden moeten trotseren.

Dat stelt tevens hoge eisen aan de DC motoren in de locomotieven. Vooral aan de borstels, die warmte en overspanning zonder problemen moeten kunnen weerstaan. Stefan Bürki: “maxon heeft altijd uitstekend rekening gehouden met onze wensen.”

“Wij hechten grote waarde aan de mechanische betrouwbaarheid.”
Stefan Bürki, directeur, Hermann Modellbahnen

maxon motoren geven oude locomotieven weer power

Veel modelbouwers vervangen op een gegeven moment de standaardmotor in hun locomotief door een aandrijving van maxon. Talloze video's en tutorials op internet onderschrijven deze trend. Ook de firma Hermann krijgt vaak locomotieven van klanten terug, die vervolgens worden voorzien van maxon motoren. Bij de nieuwere modellen vertrouwt Hermann vanaf de start op de Zwitserse kwaliteitsmotor. Niet alleen vanwege de eerder genoemde borstels, benadrukt Bürki: “De DC motoren kunnen heel gemakkelijk worden aangestuurd en zijn daarom ideaal voor de digitale techniek, die een steeds grotere rol speelt in de modelbouw.” De specialisten van Hermann hebben jarenlang de DC motoren van de A-max serie gebruikt om hun locomotieven aan te drijven. Deze borstelmotoren hebben een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding – dankzij een geoptimaliseerde design en geautomatiseerde productie. Inmiddels maken de modelbouwers ook steeds vaker gebruik van DCX motoren. Deze hoogwaardige aandrijvingen kunnen eenvoudig online worden geconfigureerd en zijn binnen 11 werkdagen gereed voor levering. En dan waarborgen ze jarenlang storingsvrije ritten.

 © maxon motor ag

Contact

maxon motor benelux bv

Josink Kolkweg 387545 PR EnschedeNederland
+31 53 744 07 44 -
Contact