ID-Teaser-Rebrush-Company-Pic

Buisinspectie door robots.

Stelt u zich voor dat de afvoer verstopt is en er geen druppel water meer wegloopt. Een alledaags probleem – de oorzaak kan in de verste, achterste hoek van het afvoersysteem zitten. Inspectierobots kunnen de oorzaak sporen. maxon motoren zorgen voor de precieze aandrijving van de robots.

Robots nemen steeds vaker werkzaamheden over die voor mensen gevaarlijk, monotoon of onacceptabel zijn. Zo worden overal op de wereld nieuwe systemen ontwikkeld, zoals inspectierobots voor afvoerkanalen voor ultraprecieze schadedetectie. Er bestaan zelfs inspectierobots die een windmolen van 90 meter beklimmen om de rotorbladen van de windenergie-installatie te inspecteren. Ook onder de grond zijn bijvoorbeeld de kilometerlange kanaalsystemen hoogcomplex en moeilijk bereikbaar. Betrouwbaarheid is van groot belang. Regelmatige inspecties zijn daarom noodzakelijk om schade veroorzaakt door corrosie, scheuren en mechanische slijtage te detecteren. Door de nauwe en vele hoeken zijn de afvoersystemen voor mensen vaak onbereik- en onbegaanbaar – hier biedt alleen technische apparatuur uitkomst.

Of het om inspectie of reparatie van schade gaat: voor beide gevallen bestaan robots. De in Sulzberg (Duitsland) en Hirschegg (Oostenrijk) gevestigde firma iPEK International GmbH biedt een breed assortiment aan buis- en kanaalinspecties, varierend van een eenvoudig inspectiesysteem tot een complete installatie. De in 1988 opgerichte onderneming ontwikkelt camerasystemen en wagens die worden ingezet voor kanaalinspectie. Het bedrijf het produceert onder andere een modulair opgebouwd inspectiesysteem”ROVION®“.

De wagens zijn buitengewoon goed manoeuvreerbaar; hindernissen en verhogingen zijn geen probleem. Wagens in twee verschillende afmetingen en een extra onderstel maken een inspectie van buissystemen mogelijk met een inwendige diameter van 100 mm tot 1000 mm. De op afstand bestuurde ROVION® beschikt over een kleurencamera met shutterfunctie, noodzakelijk voor de bescherming van de lens. Bovendien verlichten de felle LED’s zelfs de donkerste hoeken. Daarnaast zijn er ook producten, waaronder het systeem ”SUPERVISION®“ en het systeem ”ROVVER®“, die al inzetbaar zijn vanaf een buisdiameter van 100 mm. Het systeem ”SUPERVISION®“ is ook geschikt voor de inspectie van diepe bronnen, schachten en boorgaten.=

maxon motoren voor de buizen
De aandrijvingen moeten bestand zijn tegen de hoge belasting als gevolg van de zware omstandigheden. Dit is met name een belangrijk criterium in krappe, nauwe ruimtes. Voor een zo hoog mogelijke precisie, moeten de motoren de krachten gelijkmatig verdelen. Voor de planetaire overbrenging is een hoog rendement essentieel. maxon motoren voldoen aan alle vereisten. De maxon motoren worden als aandrijfmotoren hoofdzakelijk in het rijsysteem van de inspectiesystemen ROVION®, SuperVision® en ROVVER® gebruikt. Alle motoren zijn gecombineerd met een passende overbrenging.

De grootste maxon, die in een iPEK-product wordt gebouwd, is de borstelloze ECmax 30 met een vermogen van 60 W. De ROVION®-wagen is uitgerust met een ECmax met een diameter van 22 mm. Deze aandrijving is tegelijkertijd de kleinste motor die in een rijwagen wordt gebruikt. Per rijwagen zijn twee aandrijvingen (links, rechts) ingebouwd die de wagens besturen. Sommige van de verschillende camerakoppen zijn uitgerust met rotatie- en zwenkmotoren (zwenken, roteren en focusseren). De kleinste combinatie bestaat uit een maxon RE 6 motor – een energie-efficiënte gelijkstroommotor met een diameter van slechts 6 millimeter. Ingebouwd in een zeer flexibele camerakop, in combinatie met een planetaire overbrenging. Door het zwenkbereik van ±135 graden en doordat ze onbegrensd om de eigen as kunnen draaien, zijn de camerakoppen met led-verlichting in staat om elke hoek van een buisleidingssysteem te onderzoeken. Voor de aandrijving van de hefinrichting van de camera worden nog meer motoren gebruikt.

 © maxon motor ag

Contact

maxon motor benelux bv

Josink Kolkweg 387545 PR EnschedeNederland
+31 53 744 07 44 -
Contact