ID-Teaser-Rebrush-Company-Pic

Romeo – de hulp van de toekomst

Het Franse bedrijf Aldebaran wil robots ontwikkelen die oudere mensen in het huishouden kunnen ondersteunen en zelfs vrienden kunnen worden. Romeo is een grote stap in deze richting. Deze humanoïde robot wordt volledig aangedreven door maxon motoren.

Hij lijkt op een jongen. Hij is 146 centimeter lang en heeft zachte gelaatstrekken, waardoor hij er vriendelijk uitziet. Dat is ook de intentie. Want Romeo is geen mens, maar een humanoïde robot die ontwikkeld is om ouderen te ondersteunen.

Het onderzoek op dit gebied staat weliswaar nog in de kinderschoenen, maar dit schrikt de Franse firma Aldebaran niet af. Verzorgingsrobots beschouwt het bedrijf als de volgende industriële revolutie – na de auto, de computer en de smartphone. De wereldbevolking vergrijst en verplegend personeel zal al snel zeer schaars worden. Humanoïde robots kunnen in deze leemte voorzien. En Romeo vormt een belangrijk puzzelstukje in deze ontwikkeling.

Romeo leest de emoties van de mensen

De robot zal in de toekomst als assistent bij oudere mensen thuis taken verrichten en er zo voor zorgen dat zij langer zelfstandig kunnen blijven wonen. “Romeo zal kunnen traplopen, mensen bij het lopen kunnen ondersteunen of zelfstandig voorwerpen uit een andere kamer kunnen halen,” zegt Rodolphe Gelin, hoofd ontwikkeling bij Aldebaran. Bovendien kan hij zijn eigenaar aan afspraken herinneren of hem of haar vertellen wanneer het tijd is voor de medicijnen. Hierbij vertoont hij steeds een bepaalde menselijkheid. “Romeo kan de emoties van zijn partner lezen en past zijn gedrag hierop aan. Wij beschouwen hem niet zozeer als butler, maar eerder als een kameraad die voor zijn menselijke vriend zorgt.”

Aldebaran werkt al sinds 2009 aan Romeo, maar pas dit jaar is de aangepaste versie aan het grote publiek voorgesteld. Dat er zo lang aan de ontwikkeling werd gewerkt, had een goede reden. De ontwikkelaars hadden weliswaar al ruime ervaring dankzij het werk aan Nao, de kleine broer van Romeo, die meer dan 3000 keer werd verkocht. Maar het is nog niet zo eenvoudig een robot groter te maken. De techniek van Nao, die 57 centimeter lang is en ongeveer vijf kilo weegt, kon niet één op één op het grotere model worden toegepast. Vooral de benen vormden aanvankelijk een probleem voor de ingenieurs. Want Romeo is door zijn grotere gewicht veel trager en moeilijker te besturen. Het gaat hier tenslotte ook om de veiligheid. Hoe groter en zwaarder een robot, des te gevaarlijker wordt het als hij omvalt of ergens tegenaan botst. Toch was het voor de ontwikkelaars bij Aldebaran van belang dat Romeo een bepaald formaat zou hebben. Hij moet immers probleemloos deuren kunnen openen en voorwerpen van tafel kunnen pakken.

39 DC-motoren zetten Romeo in beweging
In vergelijking met Nao heeft Romeo vooral grotere en krachtigere motoren nodig. Aldebaran heeft daarom contact opgenomen met maxon en samen hebben we voor ieder gewricht de passende aandrijving gevonden. Er zijn nu 39 gelijkstroommotoren van maxon ingebouwd, waaronder tien RE 40 en tien RE 25 motoren. Bovendien hebben de ingenieurs verschillende formaten van de RE-max gebruikt, alsmede vijf DCX-motoren. De laatstgenoemde zijn bijzonder efficiënt en vooral bekend vanwege het feit dat ze heel eenvoudig online kunnen worden

«De hoge kwaliteit van de aandrijvingen is een garantie voor betrouwbaarheid.»
Rodolphe Gelin, hoofd ontwikkeling bij Aldebaran


geconfigureerd. Aldebaran heeft al bij de ontwikkeling van Nao met maxon samengewerkt en is overtuigd van de micromotoren: “De hoge kwaliteit van de aandrijvingen is een garantie voor betrouwbaarheid”, zegt Rodolphe Gelin.

Alle gebruikte aandrijvingen hebben één ding gemeen: ze zijn voorzien van borstels en van de speciale ijzerloze wikkeling, waardoor ze zeer goed regelbaar zijn en daardoor bij uitstek geschikt voor toepassing in de robotica. Gelin zegt: “Voor ons is het van belang dat de motoren in verhouding tot hun vermogen zo klein en zo licht mogelijk zijn. En ze moeten een hoog koppel hebben bij een lage snelheid, zodat de overbrenging klein blijft”. Hierdoor ontstaat het voordeel dat er ook zonder gebruik van een sensor haptische feedback is. Want bij maxon motoren is de stroomsterkte proportioneel aan het koppel. Via de stroom merkt de besturing dus of Romeo ergens tegenaan komt of botst. “Voor de veiligheid is dat doorslaggevend”.

Een onderzoek platform voor laboratoria
Er zijn inmiddels zeven Romeo's voltooid, vier ervan worden naar verschillende Europese laboratoria gestuurd. Deze zullen de komende twee jaar intensief aan de loopfunctie, de navigatie en de mens-robot-interactie werken en de resultaten van hun onderzoek permanent met elkaar uitwisselen. Aangezien Romeo als onderzoeksobject dient, zal hij in zijn huidige vorm nooit voor de markt worden geproduceerd. Het idee erachter is vooral dat door de internationale samenwerking grote vooruitgang kan worden geboekt op het gebied van humanoïde robots. De resultaten van de komende jaren zullen terug te zien zijn in toekomstige robotontwikkelingen. Rodolphe Gelin zegt: “We willen profiteren van het onderzoek en onze producten in de toekomst baseren op de ervaringen uit de ontwikkeling”. Dat wil echter niet zeggen dat Romeo alleen voor het laboratorium gebouwd is. De resultaten van het onderzoek platform worden continu bij hem toegepast. Vanaf 2016 zal hij bij wijze van experiment daadwerkelijk als begeleider van ouderen worden ingezet, deuren opendoen, flessen sjouwen of gewoon een goede vriend zijn.

 © maxon motor ag

Contact

maxon motor benelux bv

Josink Kolkweg 387545 PR EnschedeNederland
+31 53 744 07 44 -
Contact