ID-Teaser-Rebrush-Company-Pic

Verminderde turbulentie tijdens Cabrio rijden.

Een optie bij de E-klasse cabriolet van Mercedes-Benz is een automatisch windscherm, de AIRCAP® aangedreven door maxon motoren. De AIRCAP® wordt met een druk op de knop geactiveerd en verminderd de turbulentie aanzienlijk.

De AIRCAP® heeft een groot voordeel ten opzichte van de conventionele windschermen. Het is volledig geïntegreerd in de carrosserie en bevindt zich onzichtbaar in het voorruitframe. Na activatie schuift een aerodynamisch windscherm over de voorruit, met behoud van het stijlvolle zijaanzicht van het voertuig.

De AIRCAP® bestaat uit twee hoofdcomponenten; een automatisch bedienbaar windscherm in het voorruitframe en een windscherm tussen de achterste hoofdsteunen. De windschermen zorgen voor een vrije luchtstroom over het interieur, dit zorgt voor een lagere luchtweerstand en minder tegendruk. Het scherm kan tijdens het rijden ( tot 160 km/u) uitgeschoven worden en is bestand tegen elke snelheid. Meer rijcomfort en beduidend minder geluidsoverlast zijn het resultaat.

Het aandrijfsysteem
maxon motor GmbH (Sexau) ontwikkelde het aandrijfsysteem voor de AIRCAP® . Voor deze toepassing is een speciale combinatie van motor en overbrenging ontwikkeld die gebaseerd is op een maxon A-max 22 DC-motor en een speciale overbrenging met drie trappen. Bijzondere kenmerken zijn:
 

  • compact, robuust design

  • vermogenssterke, geluidsarme, zeer dynamische synchronisatie

  • zelf remmende aandrijving in beide eindposities

  • schroefloze montage in het voorruitframe


Er werden hoge eisen gesteld aan het concept met betrekking tot comfort, minimale afmeting en schroefloze montage toepasbaar voor high volume productie.Het resultaat: een nauwelijks 22 mm hoog aandrijfsysteem die drie aandrijvingen in een vaste op elkaar afgestemde verhouding aandrijft: een aandrijving voor spanning, windschermafstelling en vergrendeling van de AIRCAP®.
In ingeschoven stand wordt de windlamelle: het windscherm parallel aan de carrosserie gespannen en vergrendeld, in uitgeschoven stand wordt hij mechanisch vergrendeld. Tijdens het uitschuiven weerstaat de aandrijving zelfs hoge winddrukken van boven de 250 km/u bij een koppel tot 7 Nm.

De aandrijvingen voldoen aan dezelfde hoge eisen wat betreft akoestiek en ganging. De hele aandrijfunit wordt zonder schroeven, met behulp van clips in het voorruitframe bevestigd, waardoor het naast de hoge eisen met betrekking tot vermogensdichtheid, betrouwbaarheid en comfort ook aan de strenge voorschriften voor geoptimaliseerde seriemontage voldoet. De afzonderlijke componenten waaronder de trilling arme motorsteun, de motor, het tandwiel en de behuizing, zijn eveneens volgens een zelfontwikkelde methode zonder schroefverbindingen aan elkaar bevestigd.

 © maxon motor ag

Contact

maxon motor benelux bv

Josink Kolkweg 387545 PR EnschedeNederland
+31 53 744 07 44 -
Contact