ID-Teaser-Rebrush-Company-Pic

maxon motoren in de formule Renault 3.5.

De formule Renault raceserie heeft zich ontwikkeld tot een van de belangrijkste raceklasses. Sinds 2012 wordt een nieuwe V8-motor met hoog vermogen voor de raceauto van de World Series gebruikt. Hierbij zorgen maxon motoren voor het verstellen van de elektronische smoorkleppen.

In de ‘World Series by Renault’ komen meerdere races samen. De belangrijkste is de Formule Renault 3.5, waar toekomstige wereldklasse coureurs zich kunnen ontwikkelen. In de afgelopen jaren heeft de formule Renault 3.5 een aantal coureurs voortgebracht die de stap naar de formule 1 hebben kunnen maken: onder anderen de Scuderia Toro Rosso coureurs Jean Eric Vergne en Daniel Ricciardo alsmede de huidige Duitse wereldkampioen Sebastian Vettel.

Omdat de formule Renault 3.5 als voorbereiding voor de formule 1 dient, hebben de voertuigen veel gemeen met de hoogste klasse: koolstofremmen, halfautomatische versnelling, linkervoet-rem, alsmede sinds 2012 een V8-motor met hoog vermogen en een verstelbare achtervleugel. In de nieuwe door Renault ontwikkelde World Series by Renault-voertuigen worden speciaal ontwikkelde motoren gebruikt van Zytek, een Britse onderneming die zich bezighoudt met regelsystemen voor de automobielindustrie, aandrijftechniek, motorbouw en hybride technologie. Alle 26 voertuigen van de formule Renault 3.5 worden aangedreven door de nieuwe Zytek-motoren. De 3,4-liter-V8 motor met 530 PK bij 9250 omdraaiingen per minuut beschikt over 50 PK meer dan de vorige motoren. Ook qua gewicht is de nieuwe Renault verbeterd; de motor weegt ca. 15 kilogram minder dan zijn voorganger. Bij de elektronische smoorkleppenregeling wordt de mechanische kabelverbinding tussen gaspedaal en smoorklep vervangen door een drive-by-wire signaal dat bij elke beweging van het gaspedaal naar de motorbesturing wordt verzonden. Dit signaal is ervoor verantwoordelijk dat de afzonderlijke smoorkleppen via een elektrische stelmotor kunnen worden versteld.

Sterke trillingen verholpen
De exacte regeling van dit smoorkleppensysteem wordt uitgevoerd door een maxon DC motor met planetaire overbrenging. Door deze technologie zijn de raceauto's zo’n vier seconden per ronde sneller. De motoren en de overbrengingen van maxon zijn speciaal aangepast aan de hoge eisen en zijn bijvoorbeeld bestand tegen sterke trillingen en hoge temperaturen. In nauwe samenwerking met Zytek hebben de maxon ingenieurs er voor gezorgd dat de motoren onder deze hoge belastingen exact functioneren. ”De eerste tests met maxon producten zijn we begonnen in juli 2011 en we waren zeer onder de indruk van de technische achtergrond van de medewerkers en de goede service. De motoren worden blootgesteld aan een voor hun vijandige omgeving, maar maxon heeft het product en het achterliggende probleem begrepen en ons zelfs verbeteringen ter optimalisatie van het systeem voorgesteld,” aldus John Manchester, Operations Director bij Zytek. Paul Williams, Sales Ingenieur bij maxon motor uk vult aan: ”Wij zijn zeer blij met de samenwerking met Zytek. Speciale en veeleisende toepassingen die gemodificeerde motoren vereisen, vormen een groot deel van onze business en we worden gedreven door dit soort uitdagende projecten.”

 © maxon motor ag

Contact

maxon motor benelux bv

Josink Kolkweg 387545 PR EnschedeNederland
+31 53 744 07 44 -
Contact